Första gången..

Det är så knepigt att man kommer ihåg ALLA dumma saker när man gjorde det första gången men mindre av de bra..
Jag kommer ihåg känslan, datum och allt nästan ifrån alla jävla idiotsaker.
Varför är det så?
Det borde ju vara helt tvärt om egentligen...

Lite av både bra och dåliga "första gången" tillfällen.
JAG..
  • kommer ihåg första gången jag rökte en riktig cigarett vilket va i 5an. Stod med 4 andra tjejer ifrån klassen inne i granhäcken som låg några meter ifrån skolan och puffade på första ciggen under den tidiga rasten. Jag hade snott den ifrån mammas kompis när dom hade festat och jag sparade den i 3 veckor innan jag tände den. En right Mentol..
  • kysste min första kille i 6an. Innan det va det inte intressant med killar alls. Jag blev väldigt populär bland killarna på Ängaboskolan och blev ihop med en kille som hette Niclas. Jag kommer så väl ihåg att han hade käkat dom oragea pringelschipsen och det kan jag inte påstå att jag gillade vidare mycket eftersom det är dom äckligaste chipsen som finns!
  • drack alkohol så jag kände av någonting första gången på nyår 2000. Mamma och pappa hade nyårsfest i AIF's festlokal och jag och min bästa vän sprang runt och snodde champagne glas och öl lite här och var och svepte i oss. Då va vi lite vingliga när vi skulle gå hem senare på kvällen med hunden..
  • blev av med oskulden i Januari lite mer än 1 månad innan jag skulle fylla 14 år med min första "riktiga" pojkvän som jag va ihop med i 1 år och 2 månader. Han gjorde slut dagen innan nyårsafton 2001/2002.
  • skar mig första gången när jag va 13 år. Men sen någon dag efter nyårsafton när jag va 14 tog det hus i helvete och satte igång på riktigt. Berodde på att det tog slut med pojkvännen, man va inne i den riktiga tonårsfasen då ingen förstår en och inget är bra. Sen har det fortsatt sedan dess. Mellan 14 och 17 års ålder kunde det vara allt ifrån dagligen till några gånger i veckan. Sedan avtog det mer och mer och har varit en periodgrej. Nu är det ca 1 till 2 gånger om året som det händer tack och lov.
  • försökte ta mitt liv första gången i Mars efter att jag fyllt 15 med hjälp av 82 stycken starka triangelmärkta migräntabletter. Dog gjorde jag inte men det resulterade i en magvärk ifrån helvetet!
  • va "otrogen" första gången när jag va 14 år. Jag kysste en annan kille på ett hemma lan. Min pojkvän fick aldrig veta det.
  • skolkade första gången när jag gick i 4an. Jag och 2 killar ifrån min klass sa alla att vi skulle till tandläkaren nästan samtidigt. Och sådär fortsatte jag i hela mellanstadiet allt för ofta.
  • sminkade mig första gången i 4an och hade det i skolan. Innan hade man ju sminkat sig som liten men nu hade jag köpt min första Fridatidning och tyckte det va jättehäftigt och ville vara som dom stora tjejerna.
  • rakade benen första gången i 5an. Det va en sen kväll och jag satt inne på mitt rum och tittade på Jerry Springer.
  • va vaken ett dygn (UTAN DROGER ELLER HJÄLPMEDEL!) en sommar med min bästa kompis när vi gick i 4an. Då va vi inte gamla och vi va ute i hennes morföräldrars sommarstuga. Så jävla kul hade vi den natten. Vi gjorde många gånger om det efteråt och försökte slå varje gång med några extra timmar.
  • spydde första gången pga fylla hemma hos min bästa väns pojkvän ute på landet när jag va 15 år. Jag och min vän satt och spydde i kapp och det va ändå en av dom roligaste fyllorna jag hade då..
  • gjorde min första piercing när jag va 15 år. Fick det i påskpresent av min mor att pierca naveln på panache inne i nordstan. Jag har fortfarande kvar den.
  • testade droger första gången i 9an. Det va första Söndagen på terminen och jag va lika påverkad när jag kom till skolan dagen efter och fortsatte att droga mig. Ecstacy va det och jag tyckte jag va hur cool som helst. Så jävla idiotiskt. Men där satt man.. Det är det jag ångrar mest!
  • blev hämtad av polisen i skolan en Torsdag tillsammans med 5 killar ifrån andra klasser. Drogtester, förhör och så blev vi inlåsta en stund. Mina tester va fina och jag hade inget i kroppen så jag klarade mig undan anklagelserna.
  • pissade positivt hos polisen den 1a December 2004. Även där gällde det "E" och jag blev av med lämpet och fick även då min första kontakt med socialen som inte va speciellt långvarig då jag struntade i att gå dit.
  • lades in på vuxenpsyk avd. 2 i Borås i November 2007. Fick ligga kvar där inne i exakt 1 månad. Har gjort några besök där efteråt också.
  • fick min diagnos bipolär. Alltså manodepressiv 2007 och började då också med min medicinering. Kommer förmodligen få äta mediciner för det resten av mitt liv men nu är det färre än tidigare och jag mår bra och har fått en bra stabilitet i det hela.
  • hamnade på mitt första behandlingshem den 3 Juni 2009. IRIS Utvecklingcenter i Enköping. Va kvar där i nästan 11 månader. Blev dock utskriven några veckor för tidigt pga OD. Annars trivdes jag bra där. Både med klienterna som bodde där och med personalen. Tackar några extra ur personalskaran för den hjälp jag har fått. Det va mycket som va positivt med att vara där och det har hjälpt mig en bra bit på vägen!
  • började sub-programmet den 15 Juni i år 2010. Personalen där är underbar och det hjälper mig på alla sätt.
Det va några av idiotesakerna som jag minns men även många bra!
Nu väntar jag bara på att den 2a December ska komma för då har jag varit ren i 6 månader exakt helt och hållet. Vilket är första gången.
Och jag mår bäst och är lycklig som fan för det.
Jag jobbar vidare och det tänker jag fortsätta med nu när man äntligen har fått tillbaks så mycket ifrån tiden innan drogerna.
Mående, vännerna och mycket annat.
Har ju många andra att tacka för det också men det är ju ändå jag som gör det största jobbet vilket min kära kontakperson påminner mig om varje gång vi möts.
Det får man ju faktiskt inte glömma av.

Och till alla andra er som kämpar där ute, ge ALDRIG upp!
Det är tufft och motgångarna är fan så många fler än medgångarna men med en bra motivation och hjälp ifrån dom runt omkring dig så ska du se att det går.

Nu ska jag strax hoppa i säng så fort CSI är slut och då blir det nog någon film som jag har på datorn.
Det är ju några stycken.

Sov gott allihopa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0