Infektionskliniken..


Det är den 7 Februari och bara 8 dagar kvar tills jag fyller 25 år.
Jag vet inte riktigt om jag har en åldersnoja eller om jag känner mig allmänt ointresserad av att fylla år. Jag tror att det är lite av båda.
Vi får se va mitt 25:e år för med sig. Det kan ju bara bli ett bra eller dåligt år, vi får vänta och se.

Idag har jag i alla fall varit i Borås på Infektionskliniken.
Eftersom jag fick besked 2010 att jag har Hep C. Jag fick ungefär vilket tillfälle jag drog på mig skiten också, är man dum så är man. Det va i alla fall jävligt onödigt så här när man tänker i efterhand men just då va det skit samma.
Jag fick en ny sköterska där också, jag trivdes väldigt bra ihop med hon jag hade innan men den nya va helt okej hon också.
All personal på inf.kliniken i Borås är väldigt trevliga och duktiga på sitt jobb, det är ju långt ifrån på alla mottagningar dom är det.
Men i alla fall, vi tog ett virusprov för att kolla om det fortfarande finns kvar i kroppen. Det är ju 20% av dom personerna som har fått C som det växer ur kroppen på. Jag hade mer än gärna velat vara en av dom personerna.
Är jag inte en av dom personerna så tar man sedan reda på vilken Typ det är, det finns 4 typer plus några "strö"-typer som sköterskan sa.
Typ-1 är den som är mest svårbehandlad och sköterskan sa att för ett litet tag sedan så va det kanske ungefär 40-50% som blev friska efter en behandling. Men nu har dom hittat någon ny medicin som va mer effektiv och nu är det ca 70-80% som blir friska. En rätt stor höjning.
Sedan finns det typ-2 och 3 som är mer lättbehandlade. Om man nu har C så får man ju hoppas att man har just någon av dessa typer. Där är det nästan dom flesta som blir bra med en behandling.
Och så har vi typ-4 som inte va så vanlig här, hon sa inte vart den va/är vanlig men inte här i alla fall. Jag fick inte heller reda på om den är svårbehandlad eller inte.
Jag ska läsa på lite här på nätet om dom olika hade jag tänkt.
Men i nästa vecka får jag min dom och jag hoppas självklart på det bästa.

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan ska jag hem till mamma. Ska nog sova där i natt.
Imorgon ska jag träffa min Case manager då vi ska ordna med papper till försäkringskassan.

Ha en bra dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0