Jag har ett hem.


Mitt eget hem är min egen fristad.
Jag förstår inte alls hur man klarar av att leva utan ett, om man så inte har någon att bo hos vill säga.
När man väl har fått sitt alldeles egna får man en känsla att man faktiskt är självständig.

Nu börjar ju mitt hem få allt på plats.
Fick ju ett skrivbord utan min kusins pappa men jag känner att det har blivit lite överflödigt, det är så förbannat stort och jag känner inte att jag har någon användning av det nu när jag inte pluggar längre. Nu är jag ju helt inne på att börja jobba och ge upp pluggandet. Jag måste finna mer ro och sådant innan jag börjar med det.
Men därför tänker jag skruva ihop det igen och ställa det i källaren tills jag får mer användning för det, istället ska jag ställa in byrån som mamma hjälpte mig att köpa på Ikea som egentlingen skulle ha varit till hallen. Och det är där den står nu. Men den är lite för stor där och jag ska köpa en ny mycket mindre där jag kan ha en stor spegel över. Måste ha en faktist så man kan se hela kroppen, så man inte ser ut som ett miffo när man går ut och att kläderna passar ihop.

Men mitt sovrum ska innehålla min säng, nattduksbord, en bohylla, byrån och sedan hade jag tänkt att skaffa mig en soffa där inne så att mina kläder som jag använt kan ligga där på. Jag menar byxor behöver man ju inte använda en gång och sedan slänga dom i tvätten. Så har min fasters kille sagt att han kan hjälpa mig att sätta upp hyllor och så här i lägenheten och i sovrummet har jag en svart hylla som ska upp.
Så dom flesta sakerna finns ju där inne plus en mindre fyrkantig ryamatta. Nästan allt är ju vitt där inne förutom min trähylla och min matta. Gardinerna är dock rosa. Men sedan kommer den vita byrån in också. Hade tänkt att lägga till lite små svarta grejer där inne som tavlor med svarta ramar, hyllan och mitt halvstora smyckesträd som ska stå på byrån. Det blir nog bra.

Mitt vardagsrum och köket har nog redan allt som ska vara där inne, blir ny soffa i vardagsrummet nu bara för dom sofforna jag har nu har ju varit med ett tag hemma hos mamma och pappa, dom är alltså duktigt slitna.
Så jag tänkte köpa en divan som inte är allt för stor för det behöver jag faktiskt inte. Jag köper hellre en passande fåtölj i så fall.
Toaletten ska jag få in min tvättmaskin i sedan är det klart, kanske köpa nytt badrumsskåp för det som finns där nu är litet och jag har inte plats för alla mina grejer så sminkväskorna får ligga i byrån nu, jag har fått ställa saker ovanpå skåpet också för att det ska få plats. Man kan säga att det är överfyllt.
Min balkong är också jättefin. Jag har ju konstgjorda gräsmattor, bord och stolar samt ett litet bord där jag hade tänkt att ställa en stor kruka i med en massa blommor eller kanske ett litet växthus. Och mina fina blomlådor som jag fick i present av farmor å faster pryder ju också min balkong så man har lite grönt även där. Jag älskar växter och hade mer än gärna fyllt hela lägenheten med massa olika växter. Har nu några krukor i alla fönster och min fina orkidé i mitt vardagsrumsfönster så den endast får eftermiddags och kvällssolen som inte är så stark.
Mamma är nog lite avundsjuk på min eftersom jag får min att blomma om och om igen och har aldrig varit utan blommor, den har bara tappat någon då och då men sedan har den mått jättebra.
Om andra ord tror jag att jag har lite gröna fingrar i alla fall emot vad jag hade när jag va liten. Nästan de flesta blommorna i mitt rum dog, kaktusen klarade sig i alla fall men dom behöver ju inte vatten så det kan ju ha varit därför.
Men vissa blommor som orkidéer behöver ju lite extra grejer med pulver och vad det nu är den ska ha, men den lever.
Tänkte skaffa kanske 2 till i alla fall och så blir det ju en massa andra växter.
Mamma har faktiskt lovat mig en palm om den inte skulle börja bli mer omskött, det har den inte så nu ska jag fan få henne att någon som orkar bära den att ta hit den.
Det är en rätt stor palm också men jag har en massa ställen den kan stå, hörn är ju rätt bra om den står i annars får jag ju sätta i en massa stora pinna som håller den som den ska för det är någon konstig sådan så den växer inte rakt upp.
Det löser sig. Byta jord ska jag i alla fall göra på den vilket jag behöver med två små miniträd jag har nu också.
Nej, men växter är nog bra för människor så det ska man ha mycket av.

Nu slutar vi skriva om det.
Igår tog min lillasyster studenten så våran familj, mormor&morfar, farmor, syrrans kompis och jag självklart där nere och väntade på henne när hon skulle springa ut. Hon fick en del blommor och andra saker man ger typ nallar, mini champagen flaska och sådär.
Det va kul faktiskt då alla studenterna såg sådär lyckliga ut och glada över att skolan äntligen va slut.
Efter allt det där så skulle hon åka flak och skrika och ha sig så vi åkte hem alla utom pappa som skulle ta med henne hem efter att dom va klara.
Vi andra åkte hem och ordnade med sakerna som va kvar att göra innan allt folk kom hem till oss. Det va typ 30 pers hon hade bjudit.
Massa fina presenter fick hon. Själv köpte jag ett vitt smyckesträd till henne då hon hade sett en hand man kunde hänga smycken på, men jag hittade ingen så det fick bli ett träd. I det satte jag 160 kronor i sedlar och en 10 krona. Sedan hade jag köpt ett kort med en apa där det stod grattis på studenten och sådär. Skrev ett litet roligt kort, ungefär; "Grattis pussunge. Nu är du arbetslös ett tag, bara ett tag. Du kommer att vara fattig till du hittar något. Tills dess får du hoppas att pengar växer på träd. Kramar storasyster".
Hon fattade vad jag menade när hon öppnade paketet. Så det va ändå lite roligt.

Nu idag tar alla i Alingsås studenten också så det är la ett jävla liv här i stan. Jag ska senare dra ut i stugan och ta det lugnt nu under alla lediga dagar. Fy va skönt.
Så nu ska jag packa med allt som ska vara med.

Skriver mer om några dagar!

Bye bye

Moa

Monis



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0